rehlah

rehlah

ucapan

Monday, January 31, 2011

Ciri-ciri Wanita yang tidak harus dinikahi !!

Iman Ghazili menasihatkan kita agar tidah menikahi wanita atau gadis yang menpunyai sifat yang enam kerna kelak kluarga tidak bahagia namun harus kita ingat kebahagian dan kesemuanya terletak di bawah kekuasaan Allah swt namun kita diberi kekuatan oleh Allah swt untuk memilih jalan yang terbaik untuk kita bahagia di dunia jua di akhirat sana.

ciri-ciri wanita enam itu adalah sepertimana yang diungkap oleh Iman Al-ghazali : 

"Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah,dan yang hananah,dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang baraqah dan yang syadaqah"
-Imam Ghazali-
* wanita Ananah banyak mengeluh dan mengadu, dan tiap saat memperalatkan sakit atau buat-buat sakit.
* wanita Mananah suka membangkit-bangkit terhadap suami. wanita ini menyatakan 'aku membuat itu   keranamu'.
* wanita Hananah menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain.
* wanita Hadaqah melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya untuk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya.
* wanita Baraqah ada 2 makna, pertama yang sepanjang hari mengilatkan dan menghias mukanya, kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagianya.
* wanita Syadaqah banyak cakap, tidak menentu lagi bising.


sumber dari sahabat untuk semua

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...